Nyheder‎ > ‎

Referat fra temaaften om solceller

indsendt 6. jun. 2012 04.19 af Helle Harremoes   [ opdateret 6. jun. 2012 04.23 ]
Den 2. maj deltog ca. 50 medlemmer i Temaaftenen om solceller.  Ved arrangementet fortalte Henrik Vester og Brian Pedersen fra Energi og Sol A/S (www.energiogsol.dk) om fordelene ved private solceller.

Prisen på solcellerne er væsentligt reduceret de seneste år og sammen med nettoafregning af strømforbruget er det nu attraktivt at etablere sit eget solcelleanlæg. I øjeblikket kan timelønningerne til håndværkerudgifterne desuden trækkes fra skatten.

Nettoafregningen af strømforbruget betyder, at overskydende strøm om sommeren kan "gemmes" til om vinteren, hvor der ikke produceres så meget strøm. Et krav her er, at den maksimale effekt fra solcelleanlægget er 6 kW. Nettoafregningsordning er politisk aftalt for en 10 årig periode, hvor der er knap 9 år tilbage.

Solcellerne producerer jævnstrøm som via en inverter konverteres til vekselstrøm. Det er inverteren som maksimalt må have 6 kW's effekt.

Solen skinner ca. 1800 timer om året, hvilket betyder at et solcelleanlæg kan producere knap 6000 kWh om året. Her skal der bruges et anlæg med ca. 38 m² solceller. Prisen på anlægget ligger på ca. 120.000 kr.

Det ser således ud til, at det nu kan betale at etablere et solcelleanlæg og være med til at spare på udledningen af CO2!

Effekten fra solcellerne falder ca. 1% om året og Energi og Sol kunne levere en fabriksgaranti på, at solcellerne virker i 30 år, dog med reduceret effekt.

Mogens G. Nielsen

__________

Du kan også finde en uvildig beskrivelse af solceller hos Bolius